Kenapa Memilih Kerjaya sebagai Guru: Memupuk Ilmu dan Membentuk Masa Depan Generasi Muda

Kenapa Memilih Kerjaya sebagai Guru: Memupuk Ilmu dan Membentuk Masa Depan Generasi Muda

Mengapa Saya Memilih Profesion Perguruan Profesion perguruan sememangnya bang kerjaya yang bukan sahaja mengajar atau mendik anak bangsa, malah lebih daripada itu. Indivu yang terlibat dalam profesion perguruan sebenarnya akan terlibat sebagai pentadbir, pengurus, perancang, pelaksana, penilai, penyelia, pengawal dan sebagainya. Memang tak dinafikan, sesiapa sahaja boleh menjadi guru.Bagi saya, guru merupakan sesiapa sahaja mengajar kita walaupun sekecil-kecil cabang ilmu. Secara jujurnya, saya merasakan kerjaya ini membuatkan saya dekat dengan keluarga, masyarakat dan manusia secara amnya. Kerjaya ini membuatkan saya menyelami dan mempelajari erti kehupan manusia secara hakiki dan harfi. Manusia memang lemah tetapi manusia mencari jalan dan berusaha untuk menjadi kuat. Itulah hakikat manusia. Saya datang dari keluarga pendik. Ibu saya seorang guru besar di salah sebuah sekolah di daerah Muar. Pakcik dan makcik saya rata-ratanya berkerjaya sebagai pendik, . Ada yang bertugas di sekolah rendah, di sekolah menengah mahupun di Institusi Pengajian Tinggi. Mempunyai ibubapa yang menjadi guru menyebabkan saya melihat betapa kerjaya ini sesuatu yang menarik. Berpeluang mendik manusia untuk menjadi manusia bukanlah sesuatu yang mudah. Mengajar sesuatu ilmu dan memastikan ilmu itu terus bermanfaat tak semudah seperti yang difikirkan. Sedikit sebanyak darah pendik telah mengalir dalam diri saya. Dan kenapa saya memilih bang perguruan ini adalah kerana dorongan ibu serta keluarga dan saya akui ianya merupakan satu jaminan kerja. Ini merupakan faktor utama mengapa saya memilih profesyen perguruan sebagai satu kerjaya. Minat mendalam adalah pati paling penting dalam menjadi seorang guru. Mengapa saya menyatakan sedemikian? Saya menjadi guru tatkala berumur dua puluh tiga tahun. Walaupun sebagai guru sandaran tak terlatih pada mulanya, sehinggalah sekarang. Insyallah kalau umur saya panjang, saya akan menjawat jawatan ini sehingga berumur lima puluh lapan tahun. Tiga puluh lima tahun dalam perkhmatan,

Dan sudah tentunya minat, kesabaran yang tinggi menjadi kayu ukur untuk terus bertahan dan mempertingkatkan diri. Selain itu, bang perguruan merupakan satu pekerjaan yang mulia. Anak-anak mula mengenal abjad A B C, 1 2 3 sehingga dewasanya berjaya menjadi seorang doktor, peguam, hakim adalah kerana seorang guru. Tugas guru itu dianggap mulia dengan membantu dan memajukan anak bangsa serta menolong mereka yang memerlukan dengan ilmu yang diberikan. Teringat pesanan seorang guru semasa saya di sekolah menegah , beliau

MengapaKenapa Memilih Kerjaya Sebagai Guru Memupuk Ilmu Dan Membentuk Masa Depan Generasi Muda />

InsyaAllah, kita akan dapat dua ganjaran, iaitu ganjaran di dunia dan saham akhirat, Selama mana kita mengajar dan anak mur kita itu mengamalkannya, selama tu la kita

Faktor Pemilihan Kerjaya Bagi Seseorang Remaja

Untuk memilih bang perguruan ini sebagai satu kerjaya. Sebagai seorang Muslim, kita mestilah meletakkan Allah s.w.t itu sebagai tujuan yang paling utama dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan. Hal ini adalah apabila kita melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t, sudah pasti kita melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan sehabis baik dan ikhlas. Selain itu, percayalah apabila kita melakukan sesuatu pekerjaan itu kerana Allah, maka Allah s.w.t akan membimbing kita apabila kita ditimpa kesusahan. Bagi saya, sifat suka memberi dan berkongsi menjadikan saya berminat untuk memilih bang perguruan selain suka bercakap. Apabila kita suka memberi dan berkongsi sesuatu ilmu yang bermanfaat kerana Allah s.w.t, kita akan sentiasa mendapat pahala yang berterusan.Hal ini adalah kerana sebagai seorang guru kita tak boleh asyik marah dan mengarah sahaja. Saya percaya kepada hadith Nabi S.A.W yang bermaksud:

Manusia mati , putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untukn

Selain itu, mengapa saya memilih profesyen perguruan sebagai satu kerjaya adalah kerana jaminan pekerjaan di masa hadapan. Jika dilihat pada hari ini , banyak graduan-graduan universiti yang menganggur yang berkemungkinan kerana beberapa sebab. Antaranya ialah terlalu memilih jenis pekerjaan, menginginkan gaji permulaan yang tinggi dan

TESIS

Teroka Alam Kerjaya Anda: Kerjaya Sebagai Guru

 atau kurang berani menceburi bang pekerjaan yang tiada kaitan dengan apa yang dipelajari di university ataupun bang pekerjaan yang diceburi sudah penuh. Untuk pengetahuan semua, mana-mana guru layak untuk melanjutkan pelajaran di bawah satu program khas iaitu: Program Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa atau Program Cuti Belajar Tanpa Gaji Tanpa Biasiswa Program khas ini membolehkan para guru melanjutkan pelajaran dengan lebih mudah daripada peringkat Ijazah Sarjana Muda sehingga ke peringkat Doktor Falsafah. Ini merupakan salah satu keistimewaan mengapa saya menceburi bang perguruan. Bang ini mendorong serta memudahkan saya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Guru ialah salah satu pekerjaan yang bukan mudah kerana para guru perlu menghadapi ragam mur-mur, ibu bapa dan pihak pentadiran. Untuk menjadi sebenar-benar pendik masih satu perjalanan yang jauh Walau bagaimanapun, semangat saya untuk mendik anak-anak bangsa menjadi orang yang berguna tetap akan membara.  Alhamdulillah saya bangga menjadi salah seorang daripada hasil keluaran Institut Perguruan Tun Hussein Onn. Kami dik bukan sahaja untuk menjadi pendik, tetapi insan yang sentiasa bersedia untuk menghadapi apa sahaja kemungkinan yang menghampiri kami dalam menerjah kabus dunia.Dalam perkembangan dunia yang pesat membangun sekarang ini, pelbagai informasi sangat mudah diperoleh, salah satunya ialah berita. Berita dapat disalurkan melalui pelbagai medium elektronik seperti internet, televisyen, radio dan bahan bercetak seperti surat khabar, risalah dan sebagainya. Berita-berita yang disebarkan itu datangnya daripada pelbagai sumber dan dari sudut pendapat yang berbeza. Namun begitu, pengaruhnya amat kuat terhadap masyarakat dilihat sebagai satu fenomena yang sangat membimbangkan, khususnya dalam mengupas isu-isu yang berkaitan dengan guru. Hal ini membawa seribu satu persoalan, persepsi dan pandangan dari pelbagai sudut, baik dari segi positif mahupun negatif, terutamanya terhadap profesion perguruan khususnya dan kepada guru amnya.

Umum mendefinisikan guru sebagai seorang yang mengajarkan sesuatu ilmu kepada murid di setiap peringkat usia dan tingkat tahap pendidikan itu sendiri. Ragbir Kaur (2007), pula mendefinisikan guru adalah sebagai insan yang mendidik murid dalam pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran daripada pelbagai didiplin dalam kurikulum sekolah. Mok Song Sang (2007), mentakrifkan guru adalah pendidik dan pengasuh kanak-kanak yang akan menjadi warisan kebudayaan dan ilmu pengetahuan untuk kemajuan Negara pada masa akan datang. Merujuk kepada Kamus Dewan (1989), perkataan perguruan yang diertikan dalam konteks pendidikan ialah pengajaran, contohnya perguruan kepada guru, murid dan sebagainya. Manakala keguruan pula diertikan sebagai perkara yang berkaitan dengan guru, seperti peranan, tugas, kelayakan, sifat dan lain-lain perkara sebagai guru. Misalnya masyarakat memandang tinggi kepada nilai keguruan yang ada pada seseorang guru, yang menjelaskan tentang ciri-ciri serta sahsiah yang dimiliki oleh guru tersebut.

GURU

Profesion pula memiliki maksud yang sangat luas khususnya dalam aspek pekerjaan. Ianya membawa dimensi dan penilaian yang berbeza antara suatu pekerjaan dengan pekerjaan yang lain dalam konteks standard dan kesan terhadap individu yang terlibat dalam pekerjaan tersebut.Dalam menghuraikan sama ada sesuatu pekerjaan itu boleh diklasifikasikan sebagai profesion atau tidak, maka kita perlu melihat kepada ciri-ciri berikut :

Wawancara Dengan Edu Influencer Cikgu Nazmi: Antara Pilihan, Kemurahan Hati Dan Menjadi Diri Sendiri

Dalam menjelaskan makna sebenar konsep profesion perguruan, adalah lebih molek jika kita menilainya daripada dua sudut pandangan yang berbeza agar ianya dapat dilihat dan difahami dengan lebih efektif. Menurut Awang Had Salleh (1980), beliau memperihalkan bahawa perguruan adalah lebih mirip kepada pekerjaan berbanding profesion. Mok Soon Sang (1996) pula telah menjelaskan konsep profesionalisme dalam kalangan guru sebagai suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, berakauntabiliti dan bermoral tinggi, mempunyai autonomi bertugas serta mematuhi kod etika yang ditentukan oleh organisasinya. Kedua-dua pendapat ini dapat menyimpulkan secara ringkasnya konsep profesion perguruan dan menjelaskan bagaimana perguruan itu dianggap sebagai satu profesion yang mempunyai standard yang tersendiri.

Refleksi

Sebagai seorang guru, kita terikat dengan etika keguruan. Etika adalah panduan dan ketetapan yang telah digariskan terhadap setiap perlakuan untuk memastikan matlamat yang ingin dicapai dapat diperolehi seperti yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, dalam konteks ingin membentuk sahsiah yang terpuji dalam diri seseorang guru, adalah menjadi tanggungjawab guru tersebut untuk mempraktikkan etika keguruan dalam diri masing-masing sebagai usaha untuk mencapai hasrat menjadi seorang guru yang mempunyai sahsiah yang terpuji. Namun begitu, sejak akhir-akhir ini masyarakat telah banyak menyaksikan pelbagai isu negatif yang telah menafikan akuantabilti dan etika keguruan dalam kalangan guru pada masa ini. Sudah acapkali kita melihat berita-berita yang memaparkan kes tindakan salah laku guru disiarkan.Sebagai contohnya, kes mengenai kebocoran soalan UPSR yang lalu. Sebagai guru, kita sepatutnya lebih bertanggungjawab terhadap soalan yang diamanahkan untuk disampaikan kepada anak murid kita. Jangan kerana ingin melihat meraka mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan, kita menggadai maruah sebagai seorang guru. Seekor kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit. Seorang yang membuat onar habis semua turut dikaitkan. Namun begitu, kes ini masih disiasat hingga ke hari ini. Lebih membimbangkan lagi, peratus berlakunya isu yang melibatkan etika keguruan ini yang tidak menyenangkan ini tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan, malahan semakin meningkat. Dalam akhbar-akhbar harian tempatan, sama ada akhbar bercetak dan juga akhbar yang boleh diakses melalui internet, setiap terbitan yang terkini tidak pernah lekang dengan topik kebejatan etika keguruan. Contoh-contoh berita yang telah disiarkan merupakan bukti yang kukuh, bahawa etika keguruan yang semakin membarah dan berpotensi tinggi memberi impak terhadap akauntabiliti dan integriti seorang guru tersebut.

Media massa lebih banyak dan kerap memaparkan kes-kes negatif yang melibatkan profesion perguruan berbanding menyiarkan perkara-perkara yang positif. Hal ini perlu dipandang serius dan ditangani dengan segera sebelum barah menjadi parah. Pihak-pihak yang berkenaan seperti pihak media, pihak kementerian dan organisasi di sekolah itu sendiri perlu menggiatkan usaha untuk mengangkat dan meningkatkan semula martabat profesion perguruan yang kian terjejas dan menghakis dari hari ke hari. Antara tindakan yang paling drastik yang diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia

Pemilihan

E Buletin Bomba.pptx

Dalam menjelaskan makna sebenar konsep profesion perguruan, adalah lebih molek jika kita menilainya daripada dua sudut pandangan yang berbeza agar ianya dapat dilihat dan difahami dengan lebih efektif. Menurut Awang Had Salleh (1980), beliau memperihalkan bahawa perguruan adalah lebih mirip kepada pekerjaan berbanding profesion. Mok Soon Sang (1996) pula telah menjelaskan konsep profesionalisme dalam kalangan guru sebagai suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, berakauntabiliti dan bermoral tinggi, mempunyai autonomi bertugas serta mematuhi kod etika yang ditentukan oleh organisasinya. Kedua-dua pendapat ini dapat menyimpulkan secara ringkasnya konsep profesion perguruan dan menjelaskan bagaimana perguruan itu dianggap sebagai satu profesion yang mempunyai standard yang tersendiri.

Refleksi

Sebagai seorang guru, kita terikat dengan etika keguruan. Etika adalah panduan dan ketetapan yang telah digariskan terhadap setiap perlakuan untuk memastikan matlamat yang ingin dicapai dapat diperolehi seperti yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, dalam konteks ingin membentuk sahsiah yang terpuji dalam diri seseorang guru, adalah menjadi tanggungjawab guru tersebut untuk mempraktikkan etika keguruan dalam diri masing-masing sebagai usaha untuk mencapai hasrat menjadi seorang guru yang mempunyai sahsiah yang terpuji. Namun begitu, sejak akhir-akhir ini masyarakat telah banyak menyaksikan pelbagai isu negatif yang telah menafikan akuantabilti dan etika keguruan dalam kalangan guru pada masa ini. Sudah acapkali kita melihat berita-berita yang memaparkan kes tindakan salah laku guru disiarkan.Sebagai contohnya, kes mengenai kebocoran soalan UPSR yang lalu. Sebagai guru, kita sepatutnya lebih bertanggungjawab terhadap soalan yang diamanahkan untuk disampaikan kepada anak murid kita. Jangan kerana ingin melihat meraka mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan, kita menggadai maruah sebagai seorang guru. Seekor kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit. Seorang yang membuat onar habis semua turut dikaitkan. Namun begitu, kes ini masih disiasat hingga ke hari ini. Lebih membimbangkan lagi, peratus berlakunya isu yang melibatkan etika keguruan ini yang tidak menyenangkan ini tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan, malahan semakin meningkat. Dalam akhbar-akhbar harian tempatan, sama ada akhbar bercetak dan juga akhbar yang boleh diakses melalui internet, setiap terbitan yang terkini tidak pernah lekang dengan topik kebejatan etika keguruan. Contoh-contoh berita yang telah disiarkan merupakan bukti yang kukuh, bahawa etika keguruan yang semakin membarah dan berpotensi tinggi memberi impak terhadap akauntabiliti dan integriti seorang guru tersebut.

Media massa lebih banyak dan kerap memaparkan kes-kes negatif yang melibatkan profesion perguruan berbanding menyiarkan perkara-perkara yang positif. Hal ini perlu dipandang serius dan ditangani dengan segera sebelum barah menjadi parah. Pihak-pihak yang berkenaan seperti pihak media, pihak kementerian dan organisasi di sekolah itu sendiri perlu menggiatkan usaha untuk mengangkat dan meningkatkan semula martabat profesion perguruan yang kian terjejas dan menghakis dari hari ke hari. Antara tindakan yang paling drastik yang diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia

Pemilihan

E Buletin Bomba.pptx

LihatTutupKomentar