hasrat menjadi guru pendidikan khas

hasrat menjadi guru pendidikan khas

Setelah buku 'KEPIMPINAN DAN PENGURUSAN PENDIDIKAN KHAS'(KDPPK) mula tersebar kepada golongan pengkaji, pengamal dan pelaksana yang terbabit dengan anak-anak khas ini, sebahagiannya mula merujuk saya melalui FB. Alhamduilah pandangan yang diberikan banyak meniup bara semangat untuk terus menulis siri 2 (KDPPK). Antara yang memberikan maklum balas; Hriah, Maisarah, Cik Suri (maaf sekadar menyebut 3 nama yg dapat diingati) dan semuanya melalui jaringan FB. Alhamdulilah, buku itu dikatakan dapat membantu memperkemas dan melicinkan sistem pengurusan sesebuah sekolah. Segala puji bagi Allah dan RasulNYA.

Agak mengejutkan di sesetengah sekolah infrastruktur Pendidikan Khas jauh ketinggalan. Bukan sahaja di Sabah dan Sarawak malahan ada juga sekolah-sekolah di Semenanjung Malaysia. Walaupun kita bakal menyambut angka kemerdekaan ke 53 tahun Ogos nanti. Secara logiknya dengan keadaan sekarang masalah infrastruktur sepatutnya sudah tidak wujud. Sedih dan terkilan menikam dada. Membayangkan wajah-wajah ahli syurga yang bersama saya kerana tidak dapat membayangkan murid-murid yang dididik oleh rakan-rakan sealiran di sekolah lain. Saya tidak ingin mengulas panjang kerana tentunya ada pihak yang boleh menjawab dan membuat penambahbaikan terhadap perkara ini.

Masalah lain yang dirujuk merupakan masalah lazim di mana konflik dengan pentadbir berkaitan pengurusan kewangan untuk membuat program bersama anak-anak ini. Sedih juga merajai jiwa apabila ada pihak pentadbir sekolah yang begitu berkira berkaitan duit LPBT dan lain-lain peruntukan untuk anak-anak ini. Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak. Sukar untuk membuat satu pandangan yang tepat kerana seperti yang dijelaskan dalam bab 4 buku KDPPK bahawa seseorang Penyelaras Pendidikan Khas harus bijaksana dalam menjaga hubungan dengan pentadbir sekolah. Tipsnya mudah, buktikan program berjaya dilaksanakan dengan cemerlang. Permohonan kewangan yang membabitkan angka yang agak kasar harus disertai dengan kertas kerja (bab kertas kerja juga telah saya sediakan dalam buku KDPKK).

Norma Baharu Pendidikan Khas

Begitu juga hal berkaitan terpaksa terbabit dengan aktiviti murid-murid aliran perdana. Ini juga sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana guru-guru masih perlu menyumbang dalam aspek kokurikulum seperti permainan, kelab, rumah sukan dan lain-lain yang berkaitan. Juga ada saya sebutkan dalam buku ini bahawa pengalaman bersama murid-murid aliran perdana boleh diaplikasikan kepada murid-murid khas mengikut kesesuaian. Tidak ada mana-mana pekeliling yang menyatakan guru Pendidikan Khas tidak boleh terlibat dengan murid-murid aliran perdana. Yang jelas tidak boleh masuk mengajar aliran perdana.

Hal lain yang turut menjadi persoalan; persepsi negatif guru-guru aliran perdana terhadap guru-guru Pendidikan Khas. Kenyataan yang tidak selesa untuk didengar ialah kerja mudah elaun besar!. Persepsi begini timbul barangkali kelesuan program di sesebuah sekolah. Penyelaras dan anak-anak buahnya harus cekap dan buktikan dengan kejayaan murid-murid seperti contohnya kelas-kelas yang membabitkan kemahiran seperti pertanian, masakan, pertukangan dan lain-lain. Buat satu produk sehingga boleh dipasarkan dan dapat dijamin kualitinya. Jika segalanya telah dibuktikan dengan sempurna masih juga ada tanggapan negatif, pelawa guru-guru aliran perdana untuk mengajar atau paling tidak sebagai guru ganti jika ada guru Pendidikan Khas yang terpaksa cuti.

Rakan-rakan sekalian berbaktilah kepada anak-anak khas ini selagi ada hayat dengan sebaik mungkin. Saya memohon maaf kepada sebahagian rakan-rakan yang persoalannya tidak dapat dijawab dengan baik atau jawapan saya tidak menepati kehendak rakan-rakan. Saya hanya berkongsi pengalaman dan cuba memberikan 'sesuatu' yang saya rasa bermanafaat. Kepada semua pembeli yang masih belum menerima buku ini (tempahan di FB), saya mohon maaf dan saya akan cuba poskan secepat mungkin. Ingatlah kita semua belum tentu ke syurga tapi sekurang-kurangnya kita telah bersama 'ahli-ahli syurga di atas dunia'...

Pelajar Berkecerdasan Tinggi Dalam Kalangan Pelajar Kelas Rancangan Khas

Begitu juga hal berkaitan terpaksa terbabit dengan aktiviti murid-murid aliran perdana. Ini juga sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana guru-guru masih perlu menyumbang dalam aspek kokurikulum seperti permainan, kelab, rumah sukan dan lain-lain yang berkaitan. Juga ada saya sebutkan dalam buku ini bahawa pengalaman bersama murid-murid aliran perdana boleh diaplikasikan kepada murid-murid khas mengikut kesesuaian. Tidak ada mana-mana pekeliling yang menyatakan guru Pendidikan Khas tidak boleh terlibat dengan murid-murid aliran perdana. Yang jelas tidak boleh masuk mengajar aliran perdana.

Hal lain yang turut menjadi persoalan; persepsi negatif guru-guru aliran perdana terhadap guru-guru Pendidikan Khas. Kenyataan yang tidak selesa untuk didengar ialah kerja mudah elaun besar!. Persepsi begini timbul barangkali kelesuan program di sesebuah sekolah. Penyelaras dan anak-anak buahnya harus cekap dan buktikan dengan kejayaan murid-murid seperti contohnya kelas-kelas yang membabitkan kemahiran seperti pertanian, masakan, pertukangan dan lain-lain. Buat satu produk sehingga boleh dipasarkan dan dapat dijamin kualitinya. Jika segalanya telah dibuktikan dengan sempurna masih juga ada tanggapan negatif, pelawa guru-guru aliran perdana untuk mengajar atau paling tidak sebagai guru ganti jika ada guru Pendidikan Khas yang terpaksa cuti.

Rakan-rakan sekalian berbaktilah kepada anak-anak khas ini selagi ada hayat dengan sebaik mungkin. Saya memohon maaf kepada sebahagian rakan-rakan yang persoalannya tidak dapat dijawab dengan baik atau jawapan saya tidak menepati kehendak rakan-rakan. Saya hanya berkongsi pengalaman dan cuba memberikan 'sesuatu' yang saya rasa bermanafaat. Kepada semua pembeli yang masih belum menerima buku ini (tempahan di FB), saya mohon maaf dan saya akan cuba poskan secepat mungkin. Ingatlah kita semua belum tentu ke syurga tapi sekurang-kurangnya kita telah bersama 'ahli-ahli syurga di atas dunia'...

Pelajar Berkecerdasan Tinggi Dalam Kalangan Pelajar Kelas Rancangan Khas

Begitu juga hal berkaitan terpaksa terbabit dengan aktiviti murid-murid aliran perdana. Ini juga sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana guru-guru masih perlu menyumbang dalam aspek kokurikulum seperti permainan, kelab, rumah sukan dan lain-lain yang berkaitan. Juga ada saya sebutkan dalam buku ini bahawa pengalaman bersama murid-murid aliran perdana boleh diaplikasikan kepada murid-murid khas mengikut kesesuaian. Tidak ada mana-mana pekeliling yang menyatakan guru Pendidikan Khas tidak boleh terlibat dengan murid-murid aliran perdana. Yang jelas tidak boleh masuk mengajar aliran perdana.

Hal lain yang turut menjadi persoalan; persepsi negatif guru-guru aliran perdana terhadap guru-guru Pendidikan Khas. Kenyataan yang tidak selesa untuk didengar ialah kerja mudah elaun besar!. Persepsi begini timbul barangkali kelesuan program di sesebuah sekolah. Penyelaras dan anak-anak buahnya harus cekap dan buktikan dengan kejayaan murid-murid seperti contohnya kelas-kelas yang membabitkan kemahiran seperti pertanian, masakan, pertukangan dan lain-lain. Buat satu produk sehingga boleh dipasarkan dan dapat dijamin kualitinya. Jika segalanya telah dibuktikan dengan sempurna masih juga ada tanggapan negatif, pelawa guru-guru aliran perdana untuk mengajar atau paling tidak sebagai guru ganti jika ada guru Pendidikan Khas yang terpaksa cuti.

Rakan-rakan sekalian berbaktilah kepada anak-anak khas ini selagi ada hayat dengan sebaik mungkin. Saya memohon maaf kepada sebahagian rakan-rakan yang persoalannya tidak dapat dijawab dengan baik atau jawapan saya tidak menepati kehendak rakan-rakan. Saya hanya berkongsi pengalaman dan cuba memberikan 'sesuatu' yang saya rasa bermanafaat. Kepada semua pembeli yang masih belum menerima buku ini (tempahan di FB), saya mohon maaf dan saya akan cuba poskan secepat mungkin. Ingatlah kita semua belum tentu ke syurga tapi sekurang-kurangnya kita telah bersama 'ahli-ahli syurga di atas dunia'...

Pelajar Berkecerdasan Tinggi Dalam Kalangan Pelajar Kelas Rancangan Khas

LihatTutupKomentar